بررسی انسان شناختی رقص فولکلور بختیاری
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اصفهان - دانشکده پردیس اصفهان
- نویسنده محدثه امیرپناهی
- استاد راهنما اصغر ایزدی جران بهار مختاریان
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1391
چکیده
رقص های فولکلور به عنوان بازنمود کننده اندیشه ، جهان بینی و عمل ایفاگران آن در قالب حرکات بدنی ، هدف رساله حاضر قرار گرفته است تا با بررسی ارتباط میان عناصر حرکتی رقص و نظام های معنایی آن از دیدگاه تحلیلی انسان شناسانه به فهم رقص در زمینه فرهنگی و جامعه تولیدکننده آن بپردازد . رقص « چوپی » به عنوان کهن ترین و رایج-ترین رقص ایل بختیاری که در جشن ها ، مراسم خاص و عروسی ها اجرا می شود ، موضوع مورد مطالعه این پژوهش و فرهنگ بختیاری بستر این خوانش فرهنگی قرار گرفته است . روش شناسی ما در بررسی رقص « چوپی » الگوی هفت مرحله ای گرترید کیوراث است؛ بر این اساس ، فنون پژوهش شامل مشاهده ، ثبت گرافیکی ، مقوله بندی شکلِ ساختاری و حرکات ، و تحلیل فرهنگی معنای ساختار و حرکت در رقص « چوپی» است . هدف اصلی رساله حاضر، بررسی مشخصه های حرکتی در هشت نمونه رقص از مجموعه « چوپی » و رمزگشایی معنایی آنها در بافت فرهنگ طایفه بامدی از ایل بختیاری است . پیشینه نظری موضوع شامل بررسی اندیشه های بواس ، کیوراث ، هانا و رساله کارشناسی ارشد آقای ایزدی جیران با موضوعی مشابه رساله حاضر در حوزه فرهنگ آذربایجان است البته رساله آقای ایزدی به دلیل پیشگام بودن در این حوزه خاص انسان شناسی ( رقص ) در ایران ، در زمینه علوم مرتبط با انسان شناسی رقص ، بسیار جامع تدوین شده و نگارنده به عنوان پیشینه تجربی کار نیز بسیار از آن سود جسته است . یافته های این رساله در بخش های تاریخ ، جغرافیا و نژاد بختیاری ، ساختمان سیاسی و اجتماعی ، باورها و اعتقادات ، مذهب ، اقتصاد ، صنایع دستی و کوچ طایفه بامدی ، توصیف برخی از رقص های فولکلور و موسیقی بختیاری ، تحلیل فرهنگی شکل و فرم رقص های مجموعه چوپی ، یافتن ارکان و عناصر رقص ها در متن فرهنگ بامدی و در نهایت تحلیل معناشناختی این عناصر آمده اند . نتایج به دست آمده حاکی از آن است که ؛ رقص چوپی ، اساساً بازنمود کننده سطوح مختلف فرهنگی جامعه بامدی بختیاری است و هرکدام از این هشت رقص ( چوپی اول ، چوپی دوم ، چوپی سوم ، شش پا ، گلی جون ، سه پا ، سرناز و هیدته ) بازگو کننده مرحله ای از مراحل « کوچ » هستند و در واقع مهمترین و اساسی ترین دلمشغولی و دغدغه مردم بختیاری را بسیار ساده ، زیبا و انتزاعی در قالب حرکات بدنی روایت می کنند . البته با توجه به شکل ساختاری و حرکت خاص رقص چوپی ( دایره – چرخش ) و به استناد باورها و... از بعد چند معنایی بودن آثار هنری ، ممکن است ما با بعد مناسکی از فرهنگ بامدی روبرو باشیم .
منابع مشابه
رقص، فرهنگ و مذهب؛ نگاهی انسان شناختی به رقص های سنتی
رقص های سنتی ارتباط عمیقی با بافت فرهنگی و مذهبی جامعه خود دارند و با عناصر زمینه ای و مادی همراه هستند. هدف این مقاله، بررسی مفهوم رقص در فرهنگ های سنتی است. رقص در این فرهنگ ها در رابطه با مفاهیم مذهبی تعریف می شود و کاربرد پیدا می کند. در مورد رابطه رقص و فرهنگ این پرسش مطرح می شود که چرا در فرهنگ بسیاری از اقوام به موازات داشتن مذهب؛ موسیقی و رقص بومی نیز شکل گرفته است؟ حضور رقص های سنتی در...
متن کاملمطالعه تطبیقی رقص شیوا و رقص سماع
هنر در فرهنگهای سنتی و دینی و آیینی، بستر مناسبی برای تجلی مضامین عرفانی، معنوی و روایی است، لذا میتوان از طریق پژوهش در این قبیل آثار هنری، علاوه بر کشف معانی نمادین به دریافت محتوای رمزی اشارهای آنها نیز نایل شد. بیان نمادین در رقصهای آیینی یکی از مهمترین شاخههای هنری است که میتواند، به مثابة مطالعاتی جامعهشناختی، دینی، عرفانی و اعتقادی و به طور کلی تحت عنوان مطالعات فرهنگی، خصوصیات ز...
متن کاملبررسی تحلیلی مظاهر و مضامین رقص شیـــوا
آیین هندو در بطن فرهنگ و تمدن هند، آکنده از اشارهها و تعبیرهای عرفانی و حکیمانه است؛ شیوا به همراه برهما و ویشنو، «تثلیث» هندویسم را تشکیل میدهند. بیان نمادین در رقصهای آیینی، یکی از مهمترین شاخههای هنری است که میتواند به مثابه مطالعاتی جامعهشناختی، دینی، عرفانی و اعتقادی و بهطور کلی تحت عنوان مطالعات فرهنگی، خصوصیات زیباشناختی و محتوایی آثار هنری را پژوهش و بررسی کند. رقصهای آیینی ی...
متن کاملبررسی جامعه شناختی و انسان شناختی شعر ما بلوچیم
در تاریخ بلوچستان شخصیت های علمی ، ادبی و فرهنگی زیادی وجود داشته اند که متاسفانه برای همه نا آشنا می باشند. یکی از شخصیت ها شاعر بزرگ بلوچستان محمد عبدالله روانبد می باشد. وی اشعار متعددی به زبان های مختلف سروده است. یکی از مهم ترین اشعار وی شعر ما بلوچیم می باشد که در این نوشتار به بررسی جامعه شناختی و انسان شناختی این شعر پرداخته شده است. بیشتر توصیه وی در این شعر دست کشیدن از جنگ های د...
متن کاملبررسی منشاء انسان شناختی حقوق فرهنگی بشر
مقدمه اعلامیه جهانی حقوق بشر، «شناسایی حیثیت ذاتی» کلیه اعضای بشری را به عنوان اساس آزادی، عدالت و صلح در جهان شناخته و بر باورداشتن به «مقام و ارزش فرد انسانی» توسط مردم ملل متحد و این که «حقوق انسانی» را باید با اجرای قانون حمایت کرد، تاکید شده است. اما وضع و اجرای قانون و اصولا بنیادیترین جستار در دانشهای انسانی و از جمله در حقوق، فرع بر شناخت «انسان» میباشد. حقوق فرهنگی بشر نیز از این قا...
متن کاملبررسی انسان شناختی نقوش سفال «کلپورگان» سراوان
مقالۀ حاضر در نظر دارد به بررسی و فهم نقوش تزیینی سفال «کلپورگان» از دیدگاه فرهنگ و جامعه آفریننده اش بپردازد. سفال کلپورگان دست ساختۀ فکر و اندیشه زنان بلوچ است و گسترۀ مادی و معنوی بسیاری را از فرهنگ بلوچ در خود جای داده است. این مقاله با رویکرد انسان شناسی هنر یه دنبال پاسخ این پرسش که: معانی فرهنگی نقوش سفال های کلپورگان برای سازندگان آنها چیست؟ در این پژوهش توصیفی-تحلیلی نویسنده با تکیه بر...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اصفهان - دانشکده پردیس اصفهان
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023